Smaller Default Larger

 

 

PLAN PRACY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WINCENTEGO WITOSA W BIEZDROWIE
NA ROK 2024/2025


Wrzesień

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Diagnozy przedmiotowe:

-j. polski kl. IVa, IVb,  VII

- fiz. i chem. kl. VIII

- mat. kl. IV

- mat. kl. V

- mat. kl VII

- przyr. kl. IVa i IVb

- biol. kl. V

- hist. kl. IVa i IVb

- j. ang. kl. IVa, IVb

- j. niemiecki klasa VIIIa VIIIb

 

Sp 2,6

W 1,2,8,9

P 3

Test

 

Nauczyciele uczący danego przedmiotu:

Sławomir Andrzejak

Anna Ćwiertnia

Ewa Grabarkiewicz

Maja Krzewińska

Agnieszka Kurasz

Katarzyna Skrzypczak

Katarzyna Sznajdrowska

Milena Każmierczak

Agnieszka Banach- Biedziak

Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.

Próby egzaminów dla klasy VIII

j. polski

matematyka

j. angielski

Sp 2

W 1,2,8 ,9

P3

Test

Maja Krzewińska

Ewa Grabarkiewicz

Agnieszka Kurasz

Katarzyna Sznajdrowska

 

Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i do doskonalić. Planowanie dalszej pracy.

Przeprowadzenie badania logopedycznego i objęcie opieką logopedyczną dzieci z wadami wymowy

 

P 3

Sp 1

W 1,5

Diagnoza (do końca października)

Zajęcia logopedyczne

 

Izabela Kowalska

Diagnoza funkcjonowania organizmu dzieci, szczególnie aparatu artykulacyjnego.

Planowanie dalszej pracy.

„Obycie umila życie” – zebranie i przypomnienie zasad dobrego zachowania

W 4

P 1,2

Sp 1,5,6

Uczniowie biorący udział w konkursie o tytuł Króla i Królowej Dobrych Manier przypomną zasady dobrego zachowania podczas apelu z okazji DEN

Izabela Kowalska

Utrwalenie zasad dobrego zachowania

Badanie diagnostyczne u progu klasy pierwszej

P 1,3

Sp.1, 6

W 1, 2, 8

 

 

Testy

Longina Klim

Ewa Kaczor

 

Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.

 

Przeprowadzenie Testu Sprawności Fizycznej (diagnoza sprawności motorycznych)

W 2,4

P1

Testy sprawnościowe

Donata Borowicka-Zimny

Paweł Skóra

Samoocena swojej sprawności fizycznej

Dzień Integracji 11.09.2024r.

W 2,3,

Sp 1,2,4,6

P 1,3,

Zajęcia z wychowawcą na terenie szkoły

Wychowawcy

 

Integracja uczniów, doskonalenie pracy w zespole

 

 

Październik

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

 

Wojewódzki konkurs z języka polskiego i języka angielskiego

 

 

Sp 1,2,6

W 3,4,5

 

 

 

Test, etap szkolny, rejonowy, wojewódzki

Izabela Kowalska

Katarzyna Sznajdrowska

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

 

 

Szkolne eliminacje do konkursu gwarowego

,,Godejcie po noszymu”

 

 

 

P 2

Sp 2,5,6

W 1,3,7

 

Recytacja

 

Izabela Kowalska

Agnieszka  Andrzejak

Rozwijanie umiejętności uczniów, podtrzymywanie tradycji naszego regionu

Pasowanie na pierwszoklasistę

P 3

Sp 1, 2, 5, 6

W 1,3

 

Uroczysty apel (spotkanie    z rodzicami)

Longina Klim

Ewa Kaczor

 

Budowanie poczucie pewności siebie i przynależności do społeczności szkolnej.

Gminny konkurs recytatorski SP nr 3 we Wronkach

Sp 1,2,6

W 1,2,3,5,7

Recytacje

polonistki

Rozwijanie umiejętności uczniów,

 

 

Listopad

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

 

Udział w konkursie ortograficznym ,,Wronieckie Dyktando”

 

Sp 1,2,6

W 1,2,3,5,7

 

Dyktando

 

Maja Krzewińska

Danuta Maślona

Ewa Grabarkiewicz

Izabela Kowalska

 

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

„Kolorowo- jedynkowo”

P 3

Sp 2, 4, 6

W 1, 2, 3

Przegląd

Wychowawcy klas I-III

Rozwijanie zainteresowań

Andrzejki klas 0 – III

 

P 1

Sp 1, 2, 5, 6

W 3, 6

Wróżby, zabawy

Wychowawcy klas 0 – III

Integracja uczniów, utrwalanie tradycji

Montaż słowno – muzyczny o tematyce patriotycznej

P 2

Sp 5

W 3

Śpiewanie przez dzieci popularnych pieśni patriotycznych i piosenek żołnierskich, recytacja wierszy i inscenizacje

 

Wychowawcy klas 0 – III

Rozwijanie  uczuć patriotycznych

Sztafeta Niepodległości

 

W 3,4

P 1,2

Bieg

Donata Borowicka-Zimny

Paweł Skóra

Aktywnie spędzamy czas wolny

Rozwijanie uczuć patriotycznych

 

Tydzień zdrowia

 

W 2, 4,

P1

Akcje poświęcona zdrowemu stylowi życia ucznia

Donata Borowicka-Zimny

Paweł Skóra

SU

Wychowawcy 0-VIII

Propagowanie zdrowego stylu życia

 

Grudzień

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Próba egzaminu z matematyki, j. polskiego , j. angielskiego

 

Sp 2

W 1,2,8

 

Test

Agnieszka Kurasz

Maja Krzewińska

Ewa Grabarkiewicz

Katarzyna Sznajdrowska

Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.

 

 

Konkurs o Powstaniu Wielkopolskim

 

 

P 2

Sp 2,6

W 1,2,3,5

 

 

Test

 

 

Ewa Grabarkiewicz

Utrwalanie tradycji, wykorzystanie wiedzy w praktyce

 

Rekolekcje ze Świętym Mikołajem 06.12.2024r.

P2,3

Sp 2,5,6

W 3,4,6

 

 

 

Zadania,

Msza św.

 

Anna Ćwiertnia,

Maria Lamcha

Samorząd Uczniowski

 

 

Utrwalanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej

 

Rekolekcje – wigilia szkolna  22.12.2023

 

Jasełka

 

 

P 2,3

Sp 1, 2, 5

W 3, 6

 

 

Jasełka, przedstawienie, wigilie klasowe

 

 

Anna Ćwiertnia,

Maria Lamcha

Samorząd Uczniowski

 

Wychowawcy klas III

Utrwalanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej

Szkolne Koło Caritas – Szlachetna Paczka

 

P3

Sp 6

W 3,6

Zbiórka produktów spożywczych i

przemysłowych dla

wytypowanej rodziny

Anna Ćwiertnia,

Ewa Grabarkiewicz

Budowanie wrażliwości na drugiego człowieka

Konkurs na Kartkę Bożonarodzeniową

Sp 2, W 3,6

Wykonanie kartki

Agnieszka Andrzejak

Rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów.

Gminny Konkurs Polonistyczny z lektury ,,Akademia Pana Kleksa”

 

P 3

Sp 1,2,4, 5,6

W 3,7,9

 

Konkurs - różne formy zadań dla grup

Danuta Maślona

Małgorzata Graczyk

Izabela Kowalska

Maja Krzewińska
Ewa Grabarkiewicz

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce, umiejętność współdziałania w grupie

 

 

 

Styczeń

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Wykłady otwarte na UAM Fizyka

P 5

Sp 1,2,4

W 3,5,7

 

Wycieczka na UAM

 

Anna Ćwiertnia

Poszerzanie wiedzy, planowanie własnego rozwoju

Dzień Babci i Dziadka

P 3

Sp 2, 6

W 1, 2, 7

 

Występy artystyczne

Wychowawcy 0-III

Kultywowanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja.

Projekt “Tańczyć każdy może”

W 9,  Sp 2

P1

Lekcje tańca

Paweł Skóra

Donata Borowicka-Zimny

Integracja uczniów, utrwalanie zasad dobrego zachowania

 

Luty

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Balik przebierańców

P 1

Sp 2

W 3

 

Zabawy w kolorowych kostiumach.

Wychowawcy klas 0 – III

Integracja uczniów, kultywowanie tradycji

„Jabłko od serca na Walentynki”

P1

Rozdawanie jabłek podczas przerwy

Donata Borowicka-Zimny

 

Propagowanie zdrowej żywności.

 

Przygotowanie do organizacji konkursu powiatowego z j. angielskiego

P.2,3,5

Sp.1,2,4, 6

W 3,4,5

 

testy

Katarzyna Sznajdrowska

 

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

 

Konkurs plastyczny „Dzieci lubią zimę”

P 1

Sp 2

W 1, 3

 

Działalność plastyczno-techniczna dzieci

Wychowawcy 0-III

Rozwijanie umiejętności uczniów.

 

 

Marzec

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Konkurs chemiczny „Alchemik”

Sp 2 ,6

W1,2,3,5

P5

 

test

Anna Ćwiertnia

Poszerzanie wiedzy.

Próba egzaminu z matematyki, j. polskiego, j. angielskiego

Sp 2

W 1,2,8

 

Test

Agnieszka Kurasz

Maja Krzewińska

Ewa Grabarkiewicz

Katarzyna Sznajdrowska

 

Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.

 

 Konkurs recytatorski „Powitanie Wiosny”

P 3

Sp 2, 4, 6

W 1, 2, 3

 

 

Prezentacja wierszy.

Wychowawcy klas 0 – III

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

 

Udział w przeglądzie “Baśniogród”

P 3

Sp 2, 4, 6

W 1, 2, 3

Przedstawienie

Marzena Flis

Dorota Ceremuga

Rozwijanie zainteresowań

 

 

 

 

Kwiecień

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

 

Udział w konkursie o Złotą, Srebrną, BrązowąWronę

 

 

Sp 1,2,6

W 1,2,3,5, 7

 

 

Napisanie pracy na zadany temat

 

Izabela Kowalska

Maja Krzewińska

Danuta Maślona

Ewa Grabarkiewicz

 

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce,

 

Szkolne eliminacje do Gminnego Konkursu Recytatorskiego w Chojnie

 

Sp 1,2,5, 6

W 1,2,3,7

recytacje

Izabela Kowalska

Maja Krzewińska

Danuta Maślona

Ewa Grabarkiewicz

 

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

 

Udział w przeglądzie teatrów szkolnych ,,Wronieckie Kalosze”

       Sp 1,2,6

W 1,2,3,7

Przedstawienie

teatralne przygotowane przez klasę V

Maja Krzewińska

Rozwijanie umiejętności uczniów, wzmocnienie wiary we własne umiejętności, współdziałanie w grupie

 

Test sprawnościowy ministerialny                      „ Odkrywajmy sportowe talenty”

 

W 5

Sp 2

P1

Testy sprawnościowe

Donata Borowicka-Zimny

Paweł Skóra

Diagnoza sprawności fizycznej

 

Maj

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Szkolny logopedyczny konkurs recytatorski

P 3

Sp 1,2,5,6

W 1,2,35,

recytacja

Izabela Kowalska

Rozwijanie umiejętności uczniów, pokonywanie trudności związanych z dysfunkcjami aparatu mowy.

 

Gminny Konkurs Recytatorski w Chojnie

P 3

Sp 1,2,6

W 1,2,3,7

 

recytacje

Izabela Kowalska

Maja Krzewińska

Danuta Maślona

Ewa Grabarkiewicz

 

Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej

Dzień Rodziny

P 3

Sp 2, 6

W 1, 2, 6

 

Występy artystyczne

Wychowawcy 0-III

Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej. Integracja z rodzicami.

Egzamin ósmoklasisty 13-15 maja 2024 r.

P. 5

Sp.1,2

W 3,4

 

arkusze

Dyrektor , zespoły nadzorujące

Diagnoza umiejętności uczniów

Powiatowy Konkurs Języka Angielskiego Macmillan

 

Sp.1,2,4,6

W 3,4,5, 7

 

testy

Katarzyna Sznajdrowska Milena Kaźmierczak

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

 

 

Czerwiec

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Dzień Dziecka

P 1,3

Sp 2, 6

W 1, 2, 6

 

Festyn

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej, wspólna integracja i zabawa.

Olimpiada sportowa

 

P 1

Sp 1, 2, 6

W 1, 2, 3

 

Turniej grup

Wychowawcy klas 0 – III Wychowawcy wychowania fizycznego

 

Doskonalenie współpracy, integracja

 

Rekolekcje

P2,3

Sp 2,5,6

W 3,4,6

 

 

Według własnego planu

 

 

Anna Ćwiertnia,

Maria Lamcha

 

 

 

Budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej

 

 

Cały rok

Zadanie

Wymaganie

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Efekty

Konkurs wieloprzedmiotowy ,,SAMoDZIELNY!”

Sp 1,2,4,6

W 2,3,4,5, 6

P 1,3,5

Klasy

IV – VIII

październik-kwiecień

 

 

Anna Ćwiertnia, Agnieszka Kurasz, Katarzyna Skrzypczak, Izabela Kowalska, Danuta Maślona, Ewa Grabarkiewicz, Maja Krzewińska

 

 

Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.

Doskonalenie umiejętności pracy w zespole, budowanie odpowiedzialności za podjęte zadania

“Spacer po lekturze”

 

P 3

Sp 1,2,6

W 2,3,5

drama, prezentacje fragmentów nowości książkowych z biblioteki

 

Maja Krzewińska

Justyna Dura- Gorąca

 

Zachęcanie do czytania książek

 

Współpraca z Bankiem Spółdzielczym

Wronki – SKO

 

 

P 6

Sp 1,6

W7

 

Wpłaty pieniężne na uczniowskie konta SKO.

 

 

Anna Ćwiertnia

 

 

Nauka oszczędzania

Prowadzenie Szkolnego Facebooka

         P 4

       Sp 3

Na bieżąco informacje umieszczane na FB

Ewa Grabarkiewicz

Promowanie szkoły

Spotkania z przedstawicielami szkół, firm-

doradztwo zawodowe

 

P 6

Sp 1, 2,6

W 7,

 

Pogadanki, wyjazdy do

szkół

ponadpodstawowych,

klasy VII – VIII

 

wychowawcy

Planowanie własnego rozwoju

Wycieczki edukacyjne:

Wycieczki klasowe

 

P 1,2

Sp 1,2,5, 6

W 3, 4,5, 6,7

 

Wyjazdy klasowe, szkolne

 

Wszyscy nauczyciele

Wychowawcy klas

Rozbudzenie zainteresowań, utrwalanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności

Z książką przez cały rok

P 2,3,5

Sp 1, 2

W 1, 2, 6

 

Przez cały rok czytanie książek, bajek.

Współpraca z biblioteką, nauczycielami, rodzicami, SU

Wychowawcy klas 0 – III

Justyna Dura-Gorąca

Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

Doradztwo zawodowe- spotkania z przedstawicielami szkół, firm

P 6

Sp 1, 2

W 1, 2, 3, 6

Spotkanie z przedstawicielami ciekawych zawodów (pielęgniarka, policjant, ratownicy medyczni), Pogadanki, wyjazdy do szkół ponadpodstawowych, klasy VII – VIII

 

Wychowawcy klas 0 – III

Małgorzata Graczyk , wychowawcy klas IV-VIII

Planowanie własnego rozwoju

 

Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych.

P 4

Sp 2,3

W 1,2,3

 

Wykorzystywanie podczas zajęć technologii komputerowej

Wszyscy nauczyciele

 

Świadome korzystanie z zasobów internetu i  rozwijanie umiejętności cyfrowych

Porządkowanie grobu Kierownika Szkoły i nauczycielki pani Nowak

 

Sp 1,5

P2

W 3,4

 

 

Comiesięczne porządki na grobie

 

Małgorzata Graczyk

 

Budowanie szacunek dla nauczycieli i tradycji

Udział w kampanii Zachowaj Trzeźwy umysł oraz w innych konkursach profilaktycznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne

P 1,2,3

Sp 1,2

W 3,4

Praca dotycząca tematyki kampanii

Agnieszka Andrzejak

Propagowanie działań profilaktycznych wśród dzieci.

Akcja Szklanka Mleka, Owoce w szkole, programy Sanepidu

Sp 2,6

P1

W 4

Uczniowie Klas I-V, mleko i owoce w szkole

Lidia Wildaczyk

Budowanie nawyku zdrowego jedzenia

Dostępność nauczycieli dla uczniów i rodziców

 

Sp1

W 5,6

 

Plan dostępności

Dyrektor i wicedyrektor

Możliwość rozmowy z nauczycielami.

Systematyczne zapoznawanie z zapisami w statucie

P, W 7 Sp 1,6

Informacje na korytarzu i w e-dzienniku

Wicedyrektor i dyrektor

Poprawa znajomości prawa szkolnego

Gazetki związane z ortografią

P

SP 6

W 2,8

Plansze

Polonistki

Utrwalanie i poszerzanie wiadomości uczniów

Innowacja pedagogiczna

Projekt edukacyjny dla klas IV – VIII

“Dziewczyny inspirują (i chłopaki też)”

P

Sp 2, 3, 4

W 1, 3

 

Praca metodą projektu.

Tworzenie prezentacji (forma multimedialna i/lub drukowana).

Poszukiwanie pozytywnych wzorców, wyszukiwanie i krytyczna analiza informacji, wykorzystanie multimediów i narzędzi TIK

Katarzyna Sznajdrowska

Rozwijanie umiejętności uczniów, wzmocnienie wiary we własne umiejętności, nauka współdziałania w grupie, rozwijanie umiejętności wykorzystania narzędzi TIK, nauka krytycznej analizy informacji pozyskanych ze źródeł internetowych.

 

Akcja Menstruacja

P 1,3

Sp 6

W 5

 

Pogadanki z dziewczynkami na temat menstruacji, do czego służą dyspensery podpasek w toaletach

Dorota Ceremuga

Zdobywanie nawyku dbania o higienę osobistą

Innowacja

Profilaktyka zaburzeń motoryki małej i dużej.

 

P1

Sp 4

W 1,3,5

Wykonywanie zadań podczas przerw i zajęć świetlicowych.

Izabela Kowalska

Rozwijanie motoryki małej i dużej.

 

Zawody sportowe z inicjatyw uczniowskich

P1

Sp 2,6

W 1,2,3

Zawody sportowe

Ewa Grbarkiewicz z SU oraz nauczyciele wych. fizycznego

Zachęcanie do aktywności fizycznej w czasie wolnym

 

Kształtowanie postaw respektujących powszechnie przyjęte normy społeczne

P 2,4

Sp 1,2,5

W 3,4

 

Rozmowy, odgrywanie ról, ocena zachowania postaci z opowiadań, filmów, bajek

Wychowawcy klas 0-VIII

Pedagog, psycholog

Wyrównywanie szans.

Udzielanie PPP

W 4, 5

zajęcia

Specjaliści, nauczyciele przedmiotu

Udzielanie realnej pomocy.

 

Opis 

P – priorytety ministerialne na 2024/2025

Sp – priorytety szkolne 

W – wymagania  

 

 

Priorytety ministerialne na 2024/2025

 

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

 

 

Priorytety szkolne 

Razem budujemy przyszłość 

  1. Stanowimy zespół wspierający, współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  2. Jesteśmy otwarci na indywidualne potrzeby, rozwijamy talenty i zainteresowania, wspieramy inicjatywy.
  3. Świadomie korzystamy z technik komunikacyjno-informatycznych.
  4. Pracujemy innowacyjnie.
  5. Poznajemy i pielęgnujemy tradycję.
  6. Uczymy odpowiedzialności za siebie i innych.

 

 

Wymagania wobec szkół podstawowych, ponadpodstawowych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego.  

Wymaganie Charakterystyka wymagania 

  1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się. 

  1. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

W szkole lub placówce realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole lub placówce monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrażane wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania. 

  1. Uczniowie są aktywni.

Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich uczestniczą. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć i rozwiązywaniu problemów. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności. Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki i społeczności lokalnej. 

  1. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.

Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań  – które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska. 

  1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole lub placówce prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła lub placówka pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia. 

  1. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.

Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Szkoła lub placówka współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. 

 

 

  1. Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

Szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój uczniów. 

  1. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.

W szkole lub placówce analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania te są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane. 

  1. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.

Zarządzanie szkołą lub placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi szkoły lub placówki. W szkole lub placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.