PLAN PRACY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WINCENTEGO WITOSA W BIEZDROWIE
NA ROK 2024/2025
Wrzesień |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Diagnozy przedmiotowe: -j. polski kl. IVa, IVb, VII - fiz. i chem. kl. VIII - mat. kl. IV - mat. kl. V - mat. kl VII - przyr. kl. IVa i IVb - biol. kl. V - hist. kl. IVa i IVb - j. ang. kl. IVa, IVb - j. niemiecki klasa VIIIa VIIIb
|
Sp 2,6 W 1,2,8,9 P 3 |
Test
|
Nauczyciele uczący danego przedmiotu: Sławomir Andrzejak Anna Ćwiertnia Ewa Grabarkiewicz Maja Krzewińska Agnieszka Kurasz Katarzyna Skrzypczak Katarzyna Sznajdrowska Milena Każmierczak Agnieszka Banach- Biedziak |
Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy. |
Próby egzaminów dla klasy VIII j. polski matematyka j. angielski |
Sp 2 W 1,2,8 ,9 P3 |
Test |
Maja Krzewińska Ewa Grabarkiewicz Agnieszka Kurasz Katarzyna Sznajdrowska
|
Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i do doskonalić. Planowanie dalszej pracy. |
Przeprowadzenie badania logopedycznego i objęcie opieką logopedyczną dzieci z wadami wymowy
|
P 3 Sp 1 W 1,5 |
Diagnoza (do końca października) Zajęcia logopedyczne |
Izabela Kowalska |
Diagnoza funkcjonowania organizmu dzieci, szczególnie aparatu artykulacyjnego. Planowanie dalszej pracy. |
„Obycie umila życie” – zebranie i przypomnienie zasad dobrego zachowania |
W 4 P 1,2 Sp 1,5,6 |
Uczniowie biorący udział w konkursie o tytuł Króla i Królowej Dobrych Manier przypomną zasady dobrego zachowania podczas apelu z okazji DEN |
Izabela Kowalska |
Utrwalenie zasad dobrego zachowania |
Badanie diagnostyczne u progu klasy pierwszej |
P 1,3 Sp.1, 6 W 1, 2, 8
|
Testy |
Longina Klim Ewa Kaczor
|
Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.
|
Przeprowadzenie Testu Sprawności Fizycznej (diagnoza sprawności motorycznych) |
W 2,4 P1 |
Testy sprawnościowe |
Donata Borowicka-Zimny Paweł Skóra |
Samoocena swojej sprawności fizycznej |
Dzień Integracji 11.09.2024r. |
W 2,3, Sp 1,2,4,6 P 1,3, |
Zajęcia z wychowawcą na terenie szkoły |
Wychowawcy
|
Integracja uczniów, doskonalenie pracy w zespole |
Październik |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Wojewódzki konkurs z języka polskiego i języka angielskiego
|
Sp 1,2,6 W 3,4,5
|
Test, etap szkolny, rejonowy, wojewódzki |
Izabela Kowalska Katarzyna Sznajdrowska |
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.
|
Szkolne eliminacje do konkursu gwarowego ,,Godejcie po noszymu”
|
P 2 Sp 2,5,6 W 1,3,7 |
Recytacja |
Izabela Kowalska Agnieszka Andrzejak |
Rozwijanie umiejętności uczniów, podtrzymywanie tradycji naszego regionu |
Pasowanie na pierwszoklasistę |
P 3 Sp 1, 2, 5, 6 W 1,3
|
Uroczysty apel (spotkanie z rodzicami) |
Longina Klim Ewa Kaczor
|
Budowanie poczucie pewności siebie i przynależności do społeczności szkolnej. |
Gminny konkurs recytatorski SP nr 3 we Wronkach |
Sp 1,2,6 W 1,2,3,5,7 |
Recytacje |
polonistki |
Rozwijanie umiejętności uczniów, |
Listopad |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Udział w konkursie ortograficznym ,,Wronieckie Dyktando” |
Sp 1,2,6 W 1,2,3,5,7 |
Dyktando |
Maja Krzewińska Danuta Maślona Ewa Grabarkiewicz Izabela Kowalska
|
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce. |
„Kolorowo- jedynkowo” |
P 3 Sp 2, 4, 6 W 1, 2, 3 |
Przegląd |
Wychowawcy klas I-III |
Rozwijanie zainteresowań |
Andrzejki klas 0 – III |
P 1 Sp 1, 2, 5, 6 W 3, 6 |
Wróżby, zabawy |
Wychowawcy klas 0 – III |
Integracja uczniów, utrwalanie tradycji |
Montaż słowno – muzyczny o tematyce patriotycznej |
P 2 Sp 5 W 3 |
Śpiewanie przez dzieci popularnych pieśni patriotycznych i piosenek żołnierskich, recytacja wierszy i inscenizacje
|
Wychowawcy klas 0 – III |
Rozwijanie uczuć patriotycznych |
Sztafeta Niepodległości
|
W 3,4 P 1,2 |
Bieg |
Donata Borowicka-Zimny Paweł Skóra |
Aktywnie spędzamy czas wolny Rozwijanie uczuć patriotycznych
|
Tydzień zdrowia
|
W 2, 4, P1 |
Akcje poświęcona zdrowemu stylowi życia ucznia |
Donata Borowicka-Zimny Paweł Skóra SU Wychowawcy 0-VIII |
Propagowanie zdrowego stylu życia |
Grudzień |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Próba egzaminu z matematyki, j. polskiego , j. angielskiego |
Sp 2 W 1,2,8 |
Test |
Agnieszka Kurasz Maja Krzewińska Ewa Grabarkiewicz Katarzyna Sznajdrowska |
Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.
|
Konkurs o Powstaniu Wielkopolskim
|
P 2 Sp 2,6 W 1,2,3,5
|
Test
|
Ewa Grabarkiewicz |
Utrwalanie tradycji, wykorzystanie wiedzy w praktyce |
Rekolekcje ze Świętym Mikołajem 06.12.2024r. |
P2,3 Sp 2,5,6 W 3,4,6
|
Zadania, Msza św.
|
Anna Ćwiertnia, Maria Lamcha Samorząd Uczniowski
|
Utrwalanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej |
Rekolekcje – wigilia szkolna 22.12.2023
Jasełka |
P 2,3 Sp 1, 2, 5 W 3, 6
|
Jasełka, przedstawienie, wigilie klasowe
|
Anna Ćwiertnia, Maria Lamcha Samorząd Uczniowski
Wychowawcy klas III |
Utrwalanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej |
Szkolne Koło Caritas – Szlachetna Paczka
|
P3 Sp 6 W 3,6 |
Zbiórka produktów spożywczych i przemysłowych dla wytypowanej rodziny |
Anna Ćwiertnia, Ewa Grabarkiewicz |
Budowanie wrażliwości na drugiego człowieka |
Konkurs na Kartkę Bożonarodzeniową |
Sp 2, W 3,6 |
Wykonanie kartki |
Agnieszka Andrzejak |
Rozwijanie umiejętności i zainteresowań uczniów. |
Gminny Konkurs Polonistyczny z lektury ,,Akademia Pana Kleksa” |
P 3 Sp 1,2,4, 5,6 W 3,7,9 |
Konkurs - różne formy zadań dla grup |
Danuta Maślona Małgorzata Graczyk Izabela Kowalska Maja Krzewińska |
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce, umiejętność współdziałania w grupie
|
Styczeń |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Wykłady otwarte na UAM Fizyka |
P 5 Sp 1,2,4 W 3,5,7
|
Wycieczka na UAM
|
Anna Ćwiertnia |
Poszerzanie wiedzy, planowanie własnego rozwoju |
Dzień Babci i Dziadka |
P 3 Sp 2, 6 W 1, 2, 7
|
Występy artystyczne |
Wychowawcy 0-III |
Kultywowanie tradycji, budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja. |
Projekt “Tańczyć każdy może” |
W 9, Sp 2 P1 |
Lekcje tańca |
Paweł Skóra Donata Borowicka-Zimny |
Integracja uczniów, utrwalanie zasad dobrego zachowania |
Luty |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Balik przebierańców |
P 1 Sp 2 W 3
|
Zabawy w kolorowych kostiumach. |
Wychowawcy klas 0 – III |
Integracja uczniów, kultywowanie tradycji |
„Jabłko od serca na Walentynki” |
P1 |
Rozdawanie jabłek podczas przerwy |
Donata Borowicka-Zimny
|
Propagowanie zdrowej żywności.
|
Przygotowanie do organizacji konkursu powiatowego z j. angielskiego |
P.2,3,5 Sp.1,2,4, 6 W 3,4,5
|
testy |
Katarzyna Sznajdrowska
|
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.
|
Konkurs plastyczny „Dzieci lubią zimę” |
P 1 Sp 2 W 1, 3
|
Działalność plastyczno-techniczna dzieci |
Wychowawcy 0-III |
Rozwijanie umiejętności uczniów. |
Marzec |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Konkurs chemiczny „Alchemik” |
Sp 2 ,6 W1,2,3,5 P5 |
test |
Anna Ćwiertnia |
Poszerzanie wiedzy. |
Próba egzaminu z matematyki, j. polskiego, j. angielskiego |
Sp 2 W 1,2,8
|
Test |
Agnieszka Kurasz Maja Krzewińska Ewa Grabarkiewicz Katarzyna Sznajdrowska
|
Diagnoza umiejętności uczniów. Przekazanie informacji zwrotnej uczniom i rodzicom, wiemy nad czym pracować i co doskonalić. Planowanie dalszej pracy.
|
Konkurs recytatorski „Powitanie Wiosny” |
P 3 Sp 2, 4, 6 W 1, 2, 3
|
Prezentacja wierszy. |
Wychowawcy klas 0 – III |
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.
|
Udział w przeglądzie “Baśniogród” |
P 3 Sp 2, 4, 6 W 1, 2, 3 |
Przedstawienie |
Marzena Flis Dorota Ceremuga |
Rozwijanie zainteresowań |
Kwiecień |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Udział w konkursie o Złotą, Srebrną, BrązowąWronę |
Sp 1,2,6 W 1,2,3,5, 7 |
Napisanie pracy na zadany temat |
Izabela Kowalska Maja Krzewińska Danuta Maślona Ewa Grabarkiewicz
|
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce,
|
Szkolne eliminacje do Gminnego Konkursu Recytatorskiego w Chojnie |
Sp 1,2,5, 6 W 1,2,3,7 |
recytacje |
Izabela Kowalska Maja Krzewińska Danuta Maślona Ewa Grabarkiewicz
|
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.
|
Udział w przeglądzie teatrów szkolnych ,,Wronieckie Kalosze” |
Sp 1,2,6 W 1,2,3,7 |
Przedstawienie teatralne przygotowane przez klasę V |
Maja Krzewińska |
Rozwijanie umiejętności uczniów, wzmocnienie wiary we własne umiejętności, współdziałanie w grupie
|
Test sprawnościowy ministerialny „ Odkrywajmy sportowe talenty”
|
W 5 Sp 2 P1 |
Testy sprawnościowe |
Donata Borowicka-Zimny Paweł Skóra |
Diagnoza sprawności fizycznej |
Maj |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Szkolny logopedyczny konkurs recytatorski |
P 3 Sp 1,2,5,6 W 1,2,35, |
recytacja |
Izabela Kowalska |
Rozwijanie umiejętności uczniów, pokonywanie trudności związanych z dysfunkcjami aparatu mowy.
|
Gminny Konkurs Recytatorski w Chojnie |
P 3 Sp 1,2,6 W 1,2,3,7
|
recytacje |
Izabela Kowalska Maja Krzewińska Danuta Maślona Ewa Grabarkiewicz
|
Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej |
Dzień Rodziny |
P 3 Sp 2, 6 W 1, 2, 6
|
Występy artystyczne |
Wychowawcy 0-III |
Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej. Integracja z rodzicami. |
Egzamin ósmoklasisty 13-15 maja 2024 r. |
P. 5 Sp.1,2 W 3,4
|
arkusze |
Dyrektor , zespoły nadzorujące |
Diagnoza umiejętności uczniów |
Powiatowy Konkurs Języka Angielskiego Macmillan |
Sp.1,2,4,6 W 3,4,5, 7
|
testy |
Katarzyna Sznajdrowska Milena Kaźmierczak |
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce.
|
Czerwiec |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Dzień Dziecka |
P 1,3 Sp 2, 6 W 1, 2, 6
|
Festyn |
Wszyscy nauczyciele |
Rozwijanie umiejętności uczniów, nabywanie odwagi scenicznej, wspólna integracja i zabawa. |
Olimpiada sportowa |
P 1 Sp 1, 2, 6 W 1, 2, 3
|
Turniej grup |
Wychowawcy klas 0 – III Wychowawcy wychowania fizycznego
|
Doskonalenie współpracy, integracja |
Rekolekcje |
P2,3 Sp 2,5,6 W 3,4,6
|
Według własnego planu
|
Anna Ćwiertnia, Maria Lamcha
|
Budowanie odpowiedzialności za podjęte role, integracja społeczności szkolnej |
Cały rok |
||||
Zadanie |
Wymaganie |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Efekty |
Konkurs wieloprzedmiotowy ,,SAMoDZIELNY!” |
Sp 1,2,4,6 W 2,3,4,5, 6 P 1,3,5 |
Klasy IV – VIII październik-kwiecień
|
Anna Ćwiertnia, Agnieszka Kurasz, Katarzyna Skrzypczak, Izabela Kowalska, Danuta Maślona, Ewa Grabarkiewicz, Maja Krzewińska
|
Rozwijanie umiejętności uczniów. Stosowanie wiedzy w praktyce. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole, budowanie odpowiedzialności za podjęte zadania |
“Spacer po lekturze”
|
P 3 Sp 1,2,6 W 2,3,5 |
drama, prezentacje fragmentów nowości książkowych z biblioteki
|
Maja Krzewińska Justyna Dura- Gorąca
|
Zachęcanie do czytania książek |
Współpraca z Bankiem Spółdzielczym Wronki – SKO
|
P 6 Sp 1,6 W7 |
Wpłaty pieniężne na uczniowskie konta SKO.
|
Anna Ćwiertnia |
Nauka oszczędzania |
Prowadzenie Szkolnego Facebooka |
P 4 Sp 3 |
Na bieżąco informacje umieszczane na FB |
Ewa Grabarkiewicz |
Promowanie szkoły |
Spotkania z przedstawicielami szkół, firm- doradztwo zawodowe
|
P 6 Sp 1, 2,6 W 7,
|
Pogadanki, wyjazdy do szkół ponadpodstawowych, klasy VII – VIII
|
wychowawcy |
Planowanie własnego rozwoju |
Wycieczki edukacyjne: Wycieczki klasowe
|
P 1,2 Sp 1,2,5, 6 W 3, 4,5, 6,7
|
Wyjazdy klasowe, szkolne
|
Wszyscy nauczyciele Wychowawcy klas |
Rozbudzenie zainteresowań, utrwalanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności |
Z książką przez cały rok |
P 2,3,5 Sp 1, 2 W 1, 2, 6
|
Przez cały rok czytanie książek, bajek. Współpraca z biblioteką, nauczycielami, rodzicami, SU |
Wychowawcy klas 0 – III Justyna Dura-Gorąca |
Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem |
Doradztwo zawodowe- spotkania z przedstawicielami szkół, firm |
P 6 Sp 1, 2 W 1, 2, 3, 6 |
Spotkanie z przedstawicielami ciekawych zawodów (pielęgniarka, policjant, ratownicy medyczni), Pogadanki, wyjazdy do szkół ponadpodstawowych, klasy VII – VIII
|
Wychowawcy klas 0 – III Małgorzata Graczyk , wychowawcy klas IV-VIII |
Planowanie własnego rozwoju
|
Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych. |
P 4 Sp 2,3 W 1,2,3
|
Wykorzystywanie podczas zajęć technologii komputerowej |
Wszyscy nauczyciele
|
Świadome korzystanie z zasobów internetu i rozwijanie umiejętności cyfrowych |
Porządkowanie grobu Kierownika Szkoły i nauczycielki pani Nowak
|
Sp 1,5 P2 W 3,4
|
Comiesięczne porządki na grobie |
Małgorzata Graczyk
|
Budowanie szacunek dla nauczycieli i tradycji |
Udział w kampanii Zachowaj Trzeźwy umysł oraz w innych konkursach profilaktycznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne |
P 1,2,3 Sp 1,2 W 3,4 |
Praca dotycząca tematyki kampanii |
Agnieszka Andrzejak |
Propagowanie działań profilaktycznych wśród dzieci. |
Akcja Szklanka Mleka, Owoce w szkole, programy Sanepidu |
Sp 2,6 P1 W 4 |
Uczniowie Klas I-V, mleko i owoce w szkole |
Lidia Wildaczyk |
Budowanie nawyku zdrowego jedzenia |
Dostępność nauczycieli dla uczniów i rodziców |
Sp1 W 5,6
|
Plan dostępności |
Dyrektor i wicedyrektor |
Możliwość rozmowy z nauczycielami. |
Systematyczne zapoznawanie z zapisami w statucie |
P, W 7 Sp 1,6 |
Informacje na korytarzu i w e-dzienniku |
Wicedyrektor i dyrektor |
Poprawa znajomości prawa szkolnego |
Gazetki związane z ortografią |
P SP 6 W 2,8 |
Plansze |
Polonistki |
Utrwalanie i poszerzanie wiadomości uczniów |
Innowacja pedagogiczna Projekt edukacyjny dla klas IV – VIII “Dziewczyny inspirują (i chłopaki też)” |
P Sp 2, 3, 4 W 1, 3
|
Praca metodą projektu. Tworzenie prezentacji (forma multimedialna i/lub drukowana). Poszukiwanie pozytywnych wzorców, wyszukiwanie i krytyczna analiza informacji, wykorzystanie multimediów i narzędzi TIK |
Katarzyna Sznajdrowska |
Rozwijanie umiejętności uczniów, wzmocnienie wiary we własne umiejętności, nauka współdziałania w grupie, rozwijanie umiejętności wykorzystania narzędzi TIK, nauka krytycznej analizy informacji pozyskanych ze źródeł internetowych.
|
Akcja Menstruacja |
P 1,3 Sp 6 W 5
|
Pogadanki z dziewczynkami na temat menstruacji, do czego służą dyspensery podpasek w toaletach |
Dorota Ceremuga |
Zdobywanie nawyku dbania o higienę osobistą |
Innowacja Profilaktyka zaburzeń motoryki małej i dużej.
|
P1 Sp 4 W 1,3,5 |
Wykonywanie zadań podczas przerw i zajęć świetlicowych. |
Izabela Kowalska |
Rozwijanie motoryki małej i dużej.
|
Zawody sportowe z inicjatyw uczniowskich |
P1 Sp 2,6 W 1,2,3 |
Zawody sportowe |
Ewa Grbarkiewicz z SU oraz nauczyciele wych. fizycznego |
Zachęcanie do aktywności fizycznej w czasie wolnym
|
Kształtowanie postaw respektujących powszechnie przyjęte normy społeczne |
P 2,4 Sp 1,2,5 W 3,4
|
Rozmowy, odgrywanie ról, ocena zachowania postaci z opowiadań, filmów, bajek |
Wychowawcy klas 0-VIII Pedagog, psycholog |
Wyrównywanie szans. |
Udzielanie PPP |
W 4, 5 |
zajęcia |
Specjaliści, nauczyciele przedmiotu |
Udzielanie realnej pomocy. |
Opis
P – priorytety ministerialne na 2024/2025
Sp – priorytety szkolne
W – wymagania
Priorytety ministerialne na 2024/2025
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Priorytety szkolne
Razem budujemy przyszłość
- Stanowimy zespół wspierający, współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Jesteśmy otwarci na indywidualne potrzeby, rozwijamy talenty i zainteresowania, wspieramy inicjatywy.
- Świadomie korzystamy z technik komunikacyjno-informatycznych.
- Pracujemy innowacyjnie.
- Poznajemy i pielęgnujemy tradycję.
- Uczymy odpowiedzialności za siebie i innych.
Wymagania wobec szkół podstawowych, ponadpodstawowych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Wymaganie Charakterystyka wymagania
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
W szkole lub placówce realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole lub placówce monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrażane wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania.
- Uczniowie są aktywni.
Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich uczestniczą. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć i rozwiązywaniu problemów. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności. Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki i społeczności lokalnej.
- Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań – które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.
- Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole lub placówce prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła lub placówka pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia.
- Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Szkoła lub placówka współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
Szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój uczniów.
- Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
W szkole lub placówce analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania te są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane.
- Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Zarządzanie szkołą lub placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi szkoły lub placówki. W szkole lub placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.